Oameni din comunitate - Ştefan Rusu, Country Manager al Ness Digital Engineering în România
Iaşi, 21/05/2019
Ştefan Rusu, Country Manager al Ness Digital Engineering în România, unul dintre cei mai importanţi furnizori globali de servicii IT, lucrează în aceeaşi companie de 20 de ani. Mai întâi în Radix, apoi în Ness, Ştefan a coordonat peste 100 de proiecte şi a lucrat cu aproape toate regiunile lumii. De la relocarea companiei în ansamblul Palas, în 2012, a reuşit să crească centrul de la Iaşi de peste 14 ori, de la 25 de angajaţi, la peste 350, în prezent. Iar planurile nu se opresc aici.
Citeşte în interviul de mai jos ce părere are unul dintre cei mai buni manageri din Iaşi despre oraşul nostru, despre cum a evoluat în ultimii ani şi despre ce perspective de dezvoltare are.
1. Cine este omul Ştefan Rusu?
Sunt în compania Ness de multă vreme. Ştefan Rusu este un om căruia îi face plăcere să fie conectat într-o lume digitală, să fie în mijlocul unor oameni cu care să aducă valoare pentru partenerii noştri şi căruia îi face plăcere să fie înconjurat de foarte mulţi prieteni. În ultimii 20 de ani în Ness (pe data de 29 iulie 2019 se împlinesc 20 de ani de când am început, întâi în RADIX şi, apoi, din 2005, transformat în Ness) am trecut prin mai mult de 100 de proiecte şi am avut peste 1.000 de colegi. Sunt puţine teritorii sau ţări din lume cu care nu am lucrat, în această perioadă.
Toată echipa noastră de management din Iaşi este formată din oameni care au crescut în poziţiile acestea în compania Ness. Şi asta spune multe pentru că este felul în care am ştiut şi ne-a plăcut să mergem mai departe, crescând foarte mult şi cred că asta vom face în continuare. Printre prietenii cu care îmi petrec timpul liber sunt foarte mulţi din colegii de la birou.
2. Cum a evoluat compania în toţi aceşti ani?
În ultimii 10 din cei 20 de ani, cred că am spus în fiecare an că acesta va fi cel mai provocator, dar anul următorul a ridicat şi mai tare ştacheta. De multe ori, pentru cineva căruia îi place să fie implicat, aceasta este o provocare pe care o caută. Cred că o dată la doi ani s-a schimbat rolul şi, deşi am lucrat în aceeaşi companie, în Ness, de fapt pot să spun că în ultimi 7 ani am lucrat în 2-3-4 firme diferite. Este o companie foarte dinamică, care va rămâne fidelă acestui ritm pentru următorii 3-5 ani, cel puţin.
Este o companie foarte bine ancorată în digital, în plină expansiune. Anul trecut am achiziţionat o companie, se numeşte Linium, a Ness Digital Engineering Company. Anul acesta va fi cât de curând un anunţ despre o nouă companie pe care am achiziţionat-o şi, probabil, până la finalul anului va mai urma o achiziţie. Ness creşte, are peste 4.000 de angajaţi. În Iaşi sunt 350 colegi, iar la Timişoara, 150.
Cu Ness Digital Engineering, am început la Iaşi cu 25 de colegi, mai precis în 2012, când am venit în Palas. Am început de la o echipă mică, iar astăzi suntem 350 în Iaşi. Targetul companiei noastre este ca, în fiecare oraş universitar în care suntem prezenţi, să avem o poziţie recunoscută în piaţă, cu 400 – 500 de angajaţi. Deci asta se va întâmpla la Iaşi, la Timişoara şi, posibil, în alte centre noi din România sau din zona noastră.
3. Dacă ne uităm la Iaşi, cum s-a schimbat oraşul în aceşti 20 de ani?
S-a schimbat mult, dar s-a schimbat mult mai mult în ultimii 7-9 ani. Pentru noi s-a schimbat foarte mult când am venit în Palas şi cred că s-a schimbat şi pentru comunitate, pentru că printre motivele principale pentru care Ness a ales să investească şi să crească aici se numără faptul că a sesizat potenţialul pe care îl are oraşul, existenţa ansamblului Palas ca şi complex de business, prezenţa celorlalte companii care au venit şi au investit şi care vor mai face acest lucru, modernizarea aeroportului - foarte important, l-aş pune pe locul doi. De asemenea, deschiderea apetitului şi a minţii pentru tehnologie, pentru cunoaştere, pentru performanţă, iar aici găsim un partener în universităţi. Lucrăm cu cele două universităţi de profil pentru noi: Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” şi Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”.
4. Putem spune că aţi ales Iaşul pentru universităţi, pentru potenţialul uman?
Da. Chiar în sala în care vorbim noi astăzi, ne-am întâlnit cu oameni de la Palas, din mediul de afaceri şi de la universităţi, acum fix şapte ani, în aprilie 2012.
5. Cât de importantă este locaţia în sine, faptul că sunteţi poziţionaţi în centrul oraşului? La ce se uită un angajat când se angajează la o companie?
La Iaşi, lucrurile stau un pic diferit decât cum s-ar fi întâmplat într-o lume ideală. De ce spun asta? Foarte multă vreme, nu am avut opţiuni. Palas a grupat business-urile, iar IT-ul era un business prezent, care s-a strâns în complexul Palas şi s-a dezvoltat, s-a creat un pol. Iaşul nu este un oraş foarte mare, dar a fost important faptul că acest pol este în centrul oraşului, pentru că am mai puţin de 500 de metri până la universitate şi mai puţin de 1-2 km până la cealaltă universitate. Pe măsură ce oraşul creşte, şi va mai creşte, este în continuare important faptul ca există un pol, o comunitate de IT, iar Palas este şi va rămâne o comunitate de IT, pentru că, şi cred că nu greşesc foarte mult când spun că Palas vorbeşte limba IT-ului.
Acest lucru este foarte important pentru că şi noi, în 2012, când am început, veneam dintr-un alt business, de business consultancy, şi ne-am dat seama că trebuie să învăţăm o altă limbă. Este cu totul diferit ceea ce am făcut din 2012 şi până acum sau, mai bine spuns, din 2003 până în 2012. Iar eu spun că Palas vorbeşte limba asta: dacă te uiţi la ce evenimente se întâmplă în parc, ce opţiuni ai în food court, la ce servicii sunt în Palas.
Un lucru pe care l-aş mai adăuga este la nivel de mobility, aş vrea să văd pe lângă parkingurile de biciclete, şi văd din ce în ce mai mulţi colegi care folosesc bicliclete, şi partea electrică. Peste tot în afară, vezi mulţi oameni care se deplasează cu e-scutere, e-bikes, trotinete electrice etc.
6. Care este avantajul competitiv pe care oraşul Iaşi îl are faţă de alte locaţii? Şi ce avantaje competitive v-au făcut să câstigaţi proiecte în Iaşi, iar acestea să nu se ducă spre alte centre de dezvoltare din ţară sau din Europa Centrală şi de Est?
Modelul nostru de business este unul în care lucrăm cu partenerii noştri pe termen lung. Ne place să spunem că lucrăm pe un „road map”, nu pe un proiect. Anul acesta, sărbătorim şase ani cu colegii de la Education Network of America. Am lucrat întotdeauna pe perioade mari de timp. Asta înseamnă că este important ca noi, ca centru, să putem să ne uităm în faţă, pe o perioadă de timp mai mare, să ştim că ne putem baza pe un sistem universitar care creşte în continuare, să ştim că avem un spaţiu unde ne putem dezvolta şi că avem un mediu care înţelege că vom creşte toţi şi că trebuie să găsim canale alternative, astfel încât să nu ne suprasaturăm.
Şi acum le voi lua pe rând. Am menţionat universităţile: în fiecare an, acestea au adăugat servicii noi, şi-au îmbunătăţit curricula, au crescut numărul de studenţi.
Spaţiul: am găsit înţelegere în parteneriatul nostru cu ansamblul Palas şi am reuşit să creştem într-o clădire şi să avem, astfel, un orizont în faţă pe următorii 10 ani.
La nivel de comunitate: companiile care au venit şi cele care erau şi s-au dezvoltat - cu toţii am înţeles că nu putem doar să creştem unii şi alţii, ci să creştem piaţa. Sunt mulţi colegi care s-au întors în Iaşi din alte oraşe, care poate nu vedeau oportunităţi şi opţiuni aici. Sunt colegi care au venit în Iaşi din Republica Moldova sau din Bucureşti.
Totodată, sunt din ce în ce mai multe iniţiative, chiar business-uri aşezate în comunitate, de redirecţionare din alte domenii către IT. Un exemplu: ce valoare adăugată pentru proiectul respectiv ar putea să aducă testarea unei aplicaţii pentru sistemul bancar cineva care a folosit o astfel aplicaţie timp de 7-8-9 ani, trecând printr-un curs de formare specifică în zona de testare? Business knowledge-ul pe care îl are o astfel de persoană, odată ce a învăţat tehnologia, este foarte mare, la fel şi valoarea adăugată acelui proiect.
Atunci, toate aceste „micro-universităţi tehnice” sau şcoli nu fac decât să suplimenteze o nevoie pe care business-ul în Iaşi o are şi care face să nu se încălzească foarte mult piaţa. Iar noi avem datoria să îi facem pe partenerii noştri să vadă această valoare adăugată şi cât de mult ajută cunoştinţele în domeniu pe care astfel de persoane le au, iar noi trebuie să îi ajutăm să se formeze şi să creştem împreună.
7. Ce aşteptări au partenerii voştri care vin pentru prima oară în Iaşi?
Pot să vă spun ce şi-ar dori să fie îmbunătăţit. În primul rând, ar vrea să ajungă mai uşor în Iaşi. Ca acele două opriri să devină una singură. Apoi, şi-ar dori să poată participa/influenţa mai mult curricula în universităţi, să facem împreună un fel de Alfresco Academy sau TiVo Academy. Să mergem pe o zonă specifică, focusată, la care să poată să participe şi compania respectivă, şi Ness, şi universitatea.
Cred că avem nevoie de un serviciu care să ofere un tur de Iaşi, atunci când o astfel de companie vine în oraşul nostru. Să avem trei opţiuni: un tur de o oră, de trei ore sau de jumătate de zi. Ar fi perfect şi, astfel, acestea ar putea să aibă şi o cunoştere a Iaşului. Sunt parteneri care sunt interesaţi să vadă mai mult din regiune şi din ţară.
Ce caută? Universităţi bune, potenţial de creştere în termeni de spaţiu. Şi un lucru pe care s-a pus până acum accentul şi care a fost apreciat este capacitatea şi loialitatea echipei de management, continuitatea. De exemplu, majoritatea colegilor care sunt acum în Ness sunt în companie de 5-7 ani, chiar de când am început. Şi asta spune ceva şi pentru noi şi pentru partenerii noştri. Au încredere în a lucra cu noi şi în a dezvolta business-ul mai departe.
8. Care ar fi principalul impact pe care l-a adus compania Ness în comunitate?
Nu doar cei 350 de angajaţi din prezent, ci cei peste 500 de colegi pe care i-am avut în Ness în ultimii 7 ani. Pot să spun că am crescut piaţa, pentru că am creat locuri de muncă şi am investit foarte mult în a forma specialişti. În fiecare an, am avut cel puţin 15 – 20 de colegi în internship, iar cei mai mulţi au rămas cu noi. Asta înseamnă că din cei 500 de colegi, pe 100 dintre aceştia i-am crescut din universităţi. Cred că am reuşit să creăm un standard, nu doar proiecte, ci un anumit gen de proiecte, în termeni de dimensiune, provocare tehnică; apoi să setăm un standard în materie de birouri, beneficii etc. Şi aş plasa în top trei felul în care am întreţinut relaţiile cu comunitatea şi cu colegii pe care îi avem şi cu cei care au plecat. Mă refer la genul de evenimente pe care le organizăm gen Barbecode sau Ness Alumni.
9. Care este opinia ta despre Iaşi? De ce ai rămas aici, pentru că puteai să mergi oriunde în lume? Ai ales să stai aici şi să dezvolţi ceva în Iaşi, unde, uneori, este mai greu, mai provocator să faci asta decât în altă parte.
Ne-am format o echipă în Iaşi, în companie, cu care îmi face plăcere să lucrez. Apoi, am găsit întotdeauna în Ness „the next challenge”. Eu am crescut şi am copilărit la 350 de metri de locul acesta (n.r. Palas), sunt foarte aproape de casă şi cred în misiunea şi viziunea pe care Ness şi le-a luat în Iaşi, în următorii ani. Am fost la un moment dat foarte aproape de Bucureşti, dar ne place în Iaşi.
10. Unde ţi-ai dori să fie Iaşul peste 10 ani?
Mi-ar plăcea ca Iaşul să facă mai repede mai mulţi paşi spre un smart city, de exemplu, e-bike-uri, e-scutere. Aş include aeroportul. Da, este foarte important dacă vom avea autostradă, atât pentru noi, cât şi pentru famiile noastre. Dar pentru business, dacă vom avea o cursă spre Amsterdam, spre Londra, dar pe Heathrow, nu Luton, spre Paris, dar pe Charles de Gaulle, şi nu pe Beauvais, ar fi grozav.
Şi trei: mi-ar plăcea să avem mai multe evenimente, mai multe locaţii care să susţină, să asigure acel echilibru viaţă-muncă. Dacă merg într-un oraş precum Braşov, Sibiu, chiar şi Timişoara, s-ar putea să găsesc mai multe evenimente şi locuri în care ne petrecem timpul liber. Mi-ar plăcea să investească oraşul şi noi în direcţia aceasta.
Despre Ness Digital Engineering
Centrul de Dezvoltare Ness de la Iaşi este unul dintre pilonii de succes pe care se sprijină strategia de dezvoltare a companiei Ness Digital Engineering la nivelul Europei. Ness Digital Engineering este lider de renume global în domeniul dezvoltării de produse şi platforme software, big data, user experience design şi servicii digitale. Compania pune la dispoziția clienților săi un portofoliu extins de soluții şi servicii, folosind un model global unic de livrare, care combină echipe locale, în regim offshore şi nearshore.
Ness Digital Engineering are peste 4.000 de angajați, care colaborează îndeaproape cu clienții din America de Nord, Europa și Asia, prin intermediul centrelor tehnologice și de design, ce funcționează în Marea Britanie, România, Slovacia, India și Statele Unite. Ness Digital Engineering are peste 200 de clienți, în peste 20 de țări, între care se numără multe companii din topul Fortune 1000 și Software 500, din domenii cheie, care includ educația, media și piața editorială, servicii financiare, turism, transport și divertisment, comerț, sport, software și tehnologie de înaltă calitate.
Centrul de Dezvoltare Ness Digital Engineering de la Iaşi este situat în clădirea de birouri United Business Center 2, din ansamblul mixt Palas.